– Jag tycker inte det är roligt att sitta på kontoret. Jag vill vara en del av butiken. Den blir mer personlig på det sättet, säger Alma Draganovic.

Alma Draganovic skapar en mataffär med hjärta i Hjällbo

Alma Draganovic har drivit Ica Supermarket i Hjällbo i tre år. Under den tiden har en unik relation skapats mellan butikspersonalen och kunderna – men har coronasmittan påverkat stämningen negativt?
– Självklart är det tufft men den speciella atmosfären är kvar. Trots omständigheterna möts man och hjälper varandra, säger hon.

Hon har alltid velat arbeta med människor. Efter gymnasiet utbildade hon sig därför till sjuksköterska. Men det kändes inte rätt, och istället började hon läsa ekonomi. Samtidigt arbetade hon extra på Ica och där blev hon kvar.
– Jag tyckte helt enkelt det var roligare att arbeta på Ica och träffa människor i det sammanhanget. Det var då jag bestämde mig för att bli Ica-handlare, säger Alma Draganovic.

Hon har alltid velat arbeta med människor. Efter gymnasiet utbildade hon sig därför till sjuksköterska. Men det kändes inte rätt, och istället började hon läsa ekonomi. Samtidigt arbetade hon extra på Ica och där blev hon kvar.

– Jag tyckte helt enkelt det var roligare att arbeta på ICA och träffa människor i det sammanhanget. Det var då jag bestämde mig för att bli ICA-handlare, säger Alma Draganovic.


Relationen med kunderna är viktig

Alma får ofta höra att hon är jordnära, trots att hon driver en ICA-butik. Hon är gärna ute i butiken för att kunna prata med kunderna, plocka varor eller sitta i kassan.

– Jag tycker inte det är roligt att sitta på kontoret. Jag vill vara en del av butiken. Den blir mer personlig på det sättet, säger Alma Draganovic.

Innan hon fick sin egen butik arbetade hon i livsmedelsbranschen i andra områden och hon tycker det är en stor skillnad mellan dem.

Alma Draganovic och hennes medarbetare gör allt de kan för att förhindra coronaspridningen.

– Här känner de flesta varandra. Många är pratglada och det är en speciell slags glädje här. Det är en varm miljö och jag gillar verkligen det.


Butiken har flera starka sidor och kompetenser

Till butiken kommer kunder med många nationaliteter, och genom att ha anställda från hela världen brukar kommunikationen fungera utmärkt:

– Det är absolut en servicefördel med anställda av många olika nationaliteter. De kan hjälpa till att översätta och skulle man inte förstå varandra så använder man bara händer och fötter istället. Mina kunder vill också hitta varor från sina hemländer, och den servicen ger vi dem, säger Alma Draganovic.

Mötet med kunden har alltid varit viktigt för Alma Draganovic. Under en dag pratar hon med kunder mellan hyllorna och i kassan. Det kan också hända att hon får hjälpa till att översätta papper från läkaren eller lyssna på vardagliga problem.

– Eftersom min familj har en bakgrund från forna Jugoslavien kan jag relatera mycket till de jag träffar i butiken. Jag ser ibland barn som får översätta åt sina föräldrar i kassan. Det gjorde jag också när jag var yngre, säger Alma Draganovic.


En fin mötesplats trots coronaviruset

– Det är så många som är ensamma i det här landet, här kan vi fylla en viktig funktion. Butiken är som en mötesplats där man kan dela glädje, sorg och oro. Det är fint och häftigt, och det behovet har ju inte minskat med tanke på corona, säger Alma Draganovic.

Hur har då coronasmittan påverkat livet i livsmedelsbutiken? Folk handlar mer sällan, men när de handlar blir det desto mer som handlas:

– Bunkringen har varit jobbig. Det har varit tomt på mjöl, salt, olja och toalettpapper. Men nu börjar det bli bättre och hyllorna är inte lika tomma längre, säger Alma Draganovic.

– Här känner de flesta varandra. Många är pratglada och det är en speciell slags glädje här. Det är en varm miljö och jag gillar verkligen det, säger Alma Draganovic.

Hos personalen har det varit ökat antal sjukanmälda, och Alma Draganovic är tydlig med att ingen får arbeta om de känner några sjukdomssymptom. Hon är också noga med de nya städrutinerna.


Ica Hjällbo gör allt de kan

– Vi tar detta på stort allvar. Varje timme torkar vi av betalterminalen och hela kassalinjen med sprit till exempel. Vi har också satt upp plexiglas i kassan och runt om i butiken finns påminnelser om att hålla avstånd från varandra, säger hon.

Trots coronaviruset är det fortfarande en varm känsla i butiken. Personalen och kunderna pratar med varandra som vanligt – men håller avstånd förstås!

– Det är blandade känslor i butiken. Många är oroliga och vissa är mindre oroliga. Jag och mina medarbetare respekterar alla och försöker behålla lugnet. Vi försöker också svara på frågor och förklara saker de undrar över, säger Alma Draganovic och lägger till:

– Vår roll i närområdet är nog viktigare än någonsin!

Faktaruta:

Namn: Alma Draganovic Ålder: 35 år.
Bor: Kviberg.
Familj: Man och två barn.


Citera gärna det som iHjällbo publicerar. Kom ihåg att ange källan.