Hjällboborna mer nöjda med Poseidons service

Ett bättre resultat än tidigare år, men tryggheten går att jobba på. Det är resultatet av den årliga undersökningen som skickas till boende i Hjällbo där de får frågor om sitt bostadsområde och sin hyresvärd.

Varje år skickar Framtidenkoncernen ut en undersökning till sina hyresgäster som ska mäta hur nöjda de är med sitt boende. I den kommunalt ägda Framtidenkoncernen ingår Poseidon, Gårdstensbostäder, Bostadsbolaget, Familjebostäder och Egnahemsbolaget. Undersökningen gick till 35 000 av deras totalt 72 000 hushåll, och görs för att utveckla verksamheten och göra den bättre.

I år svarade 58,4 procent på undersökningen. Frågorna i årets undersökning handlade om allt från trygghet och belysning i området där man bor till städning, hur enkelt det är att få hjälp och servicen från husvärdar.

Högre serviceindex i Hjällbo

Undersökningen sammanfattades i ett serviceindex mellan 0 och 100, som visar hur stor del av hyresgästerna som är ganska eller mycket nöjda med sitt boende. Där fick Poseidon och Hjällbo bra resultat.
– Vi är jättenöjda med resultatet och framförallt att vi gått framåt inom samtliga områden. En ökning av vårt serviceindex med 4,6 enheter är mycket bra resultat, säger Svante Lahti, distriktschef för Poseidon i Hjällbo. 

Han lyfter fram att husvärdarna på Bergsgårdsgärdet ökade sitt resultat väldigt mycket.
– Aland en av våra husvärdar ökade sitt resultat med 20 enheter.

Svante säger att rätt personal är vägen till framgång.
– Rätt medarbetare, bra relationer och ett servicemässigt bemötande känns som vårt framgångsrecept. Det här är roligt för oss, då vi är vana att ligga långt ner på sådana här undersökningar, säger Svante Lahti.

LÄS MER: Polisens löfte till Hjällbo: Ska synas mer

Lägre trygghetsindex över hela Göteborg

Trygghet är en ständigt viktig fråga i undersökningen. I år hamnade trygghetsindex för Hjällbo på 75,4 procent, jämfört med förra årets 76,7 procent.
– Vi ser tyvärr att fler hyresgäster upplever en otrygghet där de bor. För att öka tryggheten behöver vi samverka med många andra aktörer, men vi som bostadsföretag har en viktig roll att fylla, säger Martin Blixt, vd för Framtidenkoncernen.


För att öka tryggheten för hyresgäster har flera av bostadsbolaget börjat med trygghetsvärdar. Att ha trygghetsvärdar på kvällar och helger i Hjällbo är ett av Poseidons och polisens medborgarlöfte till boende i Angered, vilket iHjällbo har skrivit om tidigare.

Läs mer: Poseidon knackar på för att dela ut årets hyresgästenkät